Er is geen vervanging voor het vergroten van uw online aanwezigheid dan sociale media. Het moet een onderdeel zijn van uw strategie. De bestsellerauteur van de New York Times, Ariel Ford, zei dat haar laatste boek de 15e plek op de Times-lijst miste (de 16e plek telt niet en is waar ze belandde). Bij nader inzien realiseerde ze zich dat van alle strategieën die ze gebruikte, ze geen gebruik maakte van sociale media.
Ik zal dit nooit vergeten. Het tiktok likes kopen maakt niet uit hoeveel NY Times bestsellers je hebt gehad (met een paar uitzonderingen zoals Harry Potter), je moet dezelfde moeite doen voor elk nieuw boek dat je op de lijst wilt hebben.
Op sociale media is het niet anders. Laten we dus eens kijken hoe u een duurzaam en bewust social media-platform voor uw bedrijf kunt bouwen door deze drie succesprincipes te implementeren.
Laat je vaak zien!
Als ik nu je Facebook-muur, Twitter-profiel of YouTube-kanaal zou bezoeken, wat zie ik dan als de datum en tijd van je laatste bericht, opmerking of interactie? Niets is zo ontmoedigend voor bezoekers van uw sociale site als te ontdekken dat u er al geruime tijd niet bent geweest. Zorg er dus voor dat u vaak op bezoek komt en interactie heeft – vaak betekent dit dagelijks!
Bouw vaak op!
Wanneer u op uw sites verschijnt, is wat u doet terwijl u daar bent van cruciaal belang. Als auteurs, sprekers of ondernemers mij vragen wat ze moeten doen, heb ik één woord voor ze: Edify! Met andere woorden, geef om andere mensen. Ontdek waar ze in geïnteresseerd zijn en wat ze doen. Moedig ze aan. Steun ze. Hou van hen. Wat eigenlijk aansluit bij het volgende principe.
Doe vaak mee!
Hier begin je met het opbouwen van duurzame relaties. Neem bijvoorbeeld twitter. Als je een tweet leest waarop je persoonlijk kunt reageren, doe het dan! Deze tweets gaan meestal over een meer persoonlijk of specifiek zakelijk onderwerp. Ik heb een doorlopend gesprek met een van mijn tweeps (twittervolgers) over koken, wassen en voetbal. We hebben veel plezier en toch hebben we geen van beiden geprobeerd iets aan de ander te verkopen.
Hij is een van mijn favoriete tweeps. Als ik zijn tweets, RT’s (retweets) of @vermeldingen zie, weet ik dat ik iets leuks, interessants of inspirerends te wachten sta. Dan zijn er die tweeters waar ik bang voor ben. Ik zie hun tweet en ik weet dat het eraan komt. Koop dit, meld je daarvoor aan, sluit je hierbij aan, enz. Dat opdringerige reclamemodel uit de 20e eeuw is een grote afknapper.
Het is niet alleen een uitschakeling, maar het werkt zelden. Sociale media hebben alles veranderd. Vroeger waren het degenen die de meeste advertentieruimte op televisie, billboards, radio, enz. konden kopen, de meeste kans hadden om hun product of dienst te verkopen. Ze dachten dat als ze het maar vaak genoeg in je gezicht konden duwen, je uiteindelijk zou kopen. Ken je zo iemand op de sociale sites?
Vandaag draait het allemaal om “Engaging” met uw potentiële klanten, klanten, verbinders, enz. U moet ze oprecht leren kennen. Dit is een paradigmaverschuiving voor de meeste bedrijfseigenaren van 20e-eeuwse training. Velen hebben moeite om deze verschuiving te maken. Anderen hebben gewacht tot de arena zich zou openen waar ze zich konden inzetten als bewuste ondernemers – nou, het staat wijd open! Sociale media hebben het deksel van de top geblazen en het enige wat je hoeft te doen is meedoen!